Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
24.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
To, kdy se objeví nové grafické karty GeForce RTX 5080 a 5090, je stále velkou neznámou. Poslední úniky totiž posouvají datum uvedení až na počátek příštího roku, na lednový veletrh CES 2025.
Elulen (75) | 24.7.20247:17
5080 vs 4080 pouze +29% výkonu navíc v rasterizaci? Panečku. Méně to nešlo? Tak doufejme, že to nebude +70% cena oproti 4080, jako jsme zažili s rtx 4080 oproti 3080.
Odpovědět0  6
rizecek (245) | 24.7.20247:58
25­-30% výkonu navíc vám příjde mezi generací málo ? Bude to stejný efekt jako 3080 vs 4080 nebo 3090 vs 4090.
Odpovědět2  2
Elulen (75) | 24.7.202414:32
Samozřejmě záleží na rozlišení a rozdíl je jiný hra od hry. V průměru by se dalo říci, že rtx 4080 je rychlejší než 3080 o nějakých 35­-40%. Někdy o 25% jindy zase o víc jak 50%. Za mě je cokoliv pod 30% málo na to, aby člověk vůbec uvažoval o upgradu. Naproti tomu 4090 vs 3090 je 50%+.
Odpovědět0  1
komplikator (808) | 25.7.202416:36
Taky sama nvidia neceka ze se upgraduje s kazdou generaci, typicky cyklus jsou dve generace, tzn. cca 4 lety cyklus
Odpovědět0  0
Akulacz (253) | 25.7.202420:21
Tak u těch nejvyšších řad může být cyklus obměny u dost podstatné části co generaci, protože chtějí mít to nejlepší co je k dispozici. Průser je že opravdu znatelný nárůst výkonu se udál jen tam, čím níže, tím nižší až žádné posuny, takže tam je motivace na upgrade ještě nižší a takový ten lowend krom notesů zmizel úplně a lidem nezbývá než koupit něco starého ve výprodeji. A co se tak zatím objevilo o blackwellu, tak se to nejspíš ještě umocní...
Vyškrábnout 2k€ na novou kartu je pro mě jednodušší než se přesvědčit o tom že mi to za to stojí jen kvůli hrám... Proto se radši podívám po nějaké 60 řadě ale tam teď vůbec nevidím posun který by mě měl přesvědčit o tom že to stojí za to. Naposledy jsem měnil ­"1060 5G­" za 6600nonXT kde ten posun byl sakra znát, jak ve hrách na což za původní karta nebyla úplně určená, tak v sw...
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 24.7.202410:48
Kde jste došel na ten nesmysl, že 4080 nahrazuje 3080? Stejně jako u AMD nesedí řady podle názvu, ale porovnává se cena při uvedení. Přece karta 4080, která byla při uvedení za $1199 nemůže nahrazovat 3080, která při uvedení byla za $799!
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4972) | 24.7.202411:41
Takhle to nemůžete brát, cena není jediný parametr. Stejnou logikou by dnešní Fabie nahrazovala Octavii, a to není pravda. Kam by pak mířila třeba 4080 Super, která byla při uvedení o 200 USD levnější než 4080? S touto Vaší logikou, kdyby se to roztáhlo na větší časový úsek, by byla GeForce RTX 4060 větším high­-endem, než kdysi byla high­-endová GeForce 9800 GTX+. A to jistě uznáte, že je nesmysl.
Odpovědět1  2
Mate07 (23) | 24.7.202412:02
Myslím, že toto vzathovat na auta dost dobře nejde. Ale budiž. Který parametr je tedy důležitý a rozhodne o tom co která karta nahrazuje? Název? Takže dle vás 4080 nahrazuje 3080 a jde o zdražení o 50%?
Odpovědět1  0
Akulacz (253) | 24.7.202412:16
Tak původně byla nejspíše plánovaná náhrada 4080 12G alias nově 4070Ti tam je přirážka jen 15% a nárůst výkonu kolem 20% což tak děsivě nevypadá...
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 24.7.202412:25
No, ale to jsme tam kde jsem říkal. U ceny. Ano 4070Ti měla být původně 4080, ale nestalo se tak a 4070Ti byla vydána za stejnou cenu ­(MSRP­) jako 3080 t.j. $799, takže přirážka ne 15%, ale 0%!
Odpovědět1  0
Akulacz (253) | 24.7.202413:30
Za 799 ale byla 12G 3080 která vyšla mnohem později, původní 3080 10G byla za 699$...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 24.7.202412:59
"Myslím, že toto vzathovat na auta dost dobře nejde. ­"

Jestli se Vám nelíbí auta, tak tu stále máte onen problém s cenou GeForce 9800 GTX+, která byla levnější než GeForce RTX 4060. Je tedy RTX 4060 větším high­-endem než 9800 GTX+?

"Který parametr je tedy důležitý a rozhodne o tom co která karta nahrazuje?­"

Jde o soubor parametrů. Své hraje i ta cena, to neříkám, že ne, ale není to parametr jediný, roli hraje i ten název, výkon, situace na trhu. Vraťme se k té RTX 4060. Ta stojí více, než stála 9800 GTX+, přesto ji řadíme do výrazně nižší třídy. Proč? 9800 GTX+ patřila v rámci své doby do třídy nejvýkonnějších karet, tehdy byl cenový rozsah jiný než dnes. 9800 GTX+ byla ve své době na špici s výkonem, cenou, názvem. Proto to byl high­-end. Nejde o absolutní cenu, ale o to, kde se nachází v aktuálním rozsahu cen. Rozsahu aktuálních výkonů, cen, pozicování na trhu ­- jaká je cílová skupina...

RTX 4060 je výkonem ve spodní části střední nabídky ­(pod tím máte ještě RTX 3050, RX6600, RX6400 a další výběhovky­), takže to nemůže být high­-end, přestože to stojí více než kdysi high­-endová 9800 GTX+ ­(a z té to nedělá kvůli ceně low­-end­). Nad tím máte ještě 4070, 4080, 4090.

Co by pak byly tyto karty, když by RTX 4060 byla high­-endem kvůli ceně v rámci nějakého srovnání s minulostí? ultra­-hyper­-super­-turbo­-mega­-giga­-high­-end? I cenou je RTX 4060 ve spodní části dnešní střední nabídky, opět nad tím máte spoustu dražších karet. Dokonce i ta cena říká, že to není high­-endová karta, když to zdaleka není na nejvyšším konci cenového ani výkonnostního spektra. Název napoví, ale není plně směrodatný. Třeba Radeon RX 7900 XT má ­"9­", zatímco GeForce RTX 4080 má ­"8­", přesto patří do podobné třídy výkonem i cenou.

"Takže dle vás 4080 nahrazuje 3080 a jde o zdražení o 50%?­"

Ano i ne. Ta karta je totiž výrazně výkonnější ­(o 40­-50% než 3080­), nahrazuje spíše RTX 3080 i 3090 zároveň ­(tu překonává o 25­-30%­), a nezapomeňte, že RTX 4080 Super je dražší jen o 25 %. Vaší logikou by RTX 4080 byla vyšším high­-endem než výkonnější RTX 4080 Super ­(která začínala cenou níž než 4080­). A to je další nesmysl. RTX 4090 pak nahrazuje především RTX 3090 Ti.

Cenu i výkon musíte brát v kontextu doby, ne vzhledem k minulosti. To pak přijdete na takové blbosti, jako že 9800 GTX+ je low­-end, protože byla levnější RTX 4060, nebo že slabší RTX 4080 je vyšším high­-endem než výkonnější RTX 4080 Super.
Odpovědět1  1
Mate07 (23) | 24.7.202413:16
OK. Pokud ale srovnávám cenu tak pouze proti předchozí generaci a nejdu nesmyslně několik generací zpět. To samozřejmě nedává absolutně smysl a hlavně pro to není důvod. Ceny samozřejmě díky inflaci a jiným vlivům neustále rostou, ale srovnání s o dva roky staší generací není zas takový rozdíl a růst ceny bude minimální.
Takže když dle ceny porovnávat 4060 tak jedině s řadou 30xx a tam je 4060 pouze o $30 dražší než 3060.

4080S je refreshem 4080, tak to pojala a oficiálně označila sama Nvidia. Tady není o čem diskutovat.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 24.7.202414:38
"nejdu nesmyslně několik generací zpět­"

Ano, je to svým způsobem nesmyslné. Ale je to nesmyslné záměrně, aby tam bylo dobře vidět úskalí toho argumentu.

"ale srovnání s o dva roky staší generací není zas takový rozdíl a růst ceny bude minimální. ­"

Jenže Vy to pořád berete v kontextu mezi generacemi, což má výše zmíněná úskalí. RTX 3090 Ti byla např. ještě dražší než RTX 4090. Ale obě jsou nejvýkonnější karty své doby. Je RTX 3090 Ti ­"high­-endovější­" kartou než RTX 4090? Ne, obě mířily na stejný trh, byly stejnou špičkou své doby, ačkoli jejich ceny byly mezigeneračně odlišné. RTX 4080 a RTX 3080 jsou na tom cenově opačně, ale obě mířily opět na stejnou cílovou skupinu a obě patří svým výkonem zhruba na stejné místo pod nejvyšší high­-end své doby.
Odpovědět0  1
Mate07 (23) | 24.7.202415:49
Ale proč tu logiku tak zbytečně ­"hrotíte­"? To že byla 3090Ti dražší než 4090 nic neznamená, porovnávám přece novější se starší generací, ne naopak. 4090 nahrazuje zkrátka obě tyto karty a překonává je výkonem o cca 50% a 30% u Ti. Zbytečně zacházíte někam kde je to opravdu nesmysl. Stačí použít trochu selského rozumu a ne hledat úskalí někde kde žádné není. Rozhodně mně po dlouhé roky srovnání dle ceny vychází velmi pěkně a myslím, že i nejpřesněji.
Předpokládám, že většina zákazníků si vybere grafickou kartu dle svých finančních mantinelů a ne dle názvu. A většinou je to koupě ob dvě a více generací. Takže majitel 2080 si klidně koupí 5060 nebo 5070 protože budou cenou podobně jako jejich stará karta, ale výkonem bude klidně třeba o 50­-100% lepší.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 24.7.202416:03
"To že byla 3090Ti dražší než 4090 nic neznamená, porovnávám přece novější se starší generací, ne naopak.­"

A to mění co? No tak si to otočte a srovnejte 4090 vs 3090 Ti nebo který směr vlastně chcete. Dělá to z 4090 méně high­-endovou kartu? Obě byly a jsou špičkami ve své době. Že je jedna dražší nebo levnější, její ­"high­-endovost­" nijak neovlivňuje.

"Předpokládám, že většina zákazníků si vybere grafickou kartu dle svých finančních mantinelů a ne dle názvu. A většinou je to koupě ob dvě a více generací.­"

Ale ano, s tímto máte pravdu, ale stále to nijak nemění třídu, do které ta karta patří. 5060 prostě high­-endem nebude, i když bude výkonnější než 2080 a bude stát stejně. Význam slova ­"high­-end­" je ­"horní konec­". Tak to musí být na ­"horním konci­" rozsahu. Cena 2080 ve své době na horním konci rozsahu byla. Dnes už tam ale tatáž částka není. Dnes je tatáž částka někde v prostřední části. Doba se změnila. Dnes ten horní konec prostě vypadá jinak. Z 5060 tímto high­-end prostě neuděláte. Popírá to význam toho slova.
Odpovědět0  1
Mate07 (23) | 24.7.202416:12
OK
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 24.7.202414:36
4090 nahrazuje 3090. 4080 nahrazuje 3080, 4070 nahrazuje 3070, 4060 zase 3060. Nebo mi chcete namluvit něco jiného?
Podle vás 4070 ti nahrazuje 3080 a 4080 nahrazuje co? 3080 12gb?🤦
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 24.7.202415:52
Můžete mi prosím ještě napsat jak je to u AMD? Děkuji.
4080 nahrazuje 3080Ti, obě MSRP $1190.
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 24.7.202416:08
Ne nenahrazuje. 3080ti by nahrazovala 4080 ti, která by vyplňovala velký výkonový rozdíl mezi 4080 a 4090.
Nvidia si byla moc dobře vědoma toho, že s cenou 4080 přestřelila a proto 4080 Super byla “zázračně” o $200 levnější.

Nemůžete porovnávat pouze cenové hladiny, to nedává smysl. Porovnávejte označení, šířku sběrnice, velikost Vram apod. Společně v kontextu s cenou.
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 24.7.202416:14
Ale vy Nvidia karty porovnáváte jen dle názvu. Tak prosím mi ještě seřaďte karty AMD. Dokážete to stejně snadno jako jste seřadil karty Nvidia?
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 24.7.202420:43
Znova si přečtěte, co jsem v předchozím příspěvku napsal. Porovnávat cenu můžete, ale v kontextu s ostatními parametry. Např. RTX 2080 ­- 256bit bus, RTX 3080 ­- 320bit bus, RTX 4080 ­-256bit bus, RTX 4080 ­- 256bit bus, RTX 4070 ti 192bit bus. V kontextu se sběrnicí můžeme porovnávat další parametry, velikost Vram, modelové označení ­(xx60 ­- 1080p, xx70 ­-1440p, xx80 ­- 4K.­) apod.
Odpovědět1  0
Mate07 (23) | 25.7.20246:52
Ale já vím jak jste to myslel. Proto se divím, že karty Nvidia jste seřadil čistě podle názvu bez toho aniž byste akceptoval jiné vlastnosti či cenu. A přečtěte si prosím co píši já v předchozích příspěvcích ­- chci po vás jednu jedinou věc a to seřadit nástupce karet AMD ­- generace 7000 vs 6000. Je to opravdu tak těžké pochopit co po vás chci?
Odpovědět0  0
Akulacz (253) | 25.7.20249:05
Spousta zákazníků nic moc neřeší, jedni kupují například 70­/700 řadu, tak prvně kouknou na 4070, část ji rovnou koupí a neřeší, část si řekne sakra nějak to zdražilo vždyť ta stará xy70 stála rapidně méně , ale jo inflace... a taky ji koupí, pro někoho to bude už moc a půjde koukat na nižší karty.
Další skupina zase má 10, 20, xyz peněz a kouká co se do jejich limitu vejde.
A pouze malá skupina se v tom rýpe tak jako mi a porovnává každý parametr ­(a i tam bude pro každého jiná váha­).
Trochu bordel v tom udělá různé přeznačení, kdy třeba ty nejvyšší řady u NV udělaly opravdu solidní skok ve výkonu, ty nižší už jen malý nebo dokonce prakticky žádný, pouze solidní zlepšení efektivity díky lepšímu procesu.
Jsem zvědav co nám příští rok přinesou, jestli to nebude ještě horší a hiend zase solidně poskočí a ty nižší řady zase budou jen ­"mírný pokrok v mezích zákona­", takže kouknu na 60­/600 řady případně o jednu výše, jestli to má rozumnou cenu, pocítím nárůst výkonu a jestli to má ještě pro mě rozumnou spotřebu a možná zase nic nekoupím...
Odpovědět2  0
Mate07 (23) | 25.7.202410:13
Souhlasím.
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 25.7.202410:25
Já moc dobře chápu, co po mě chcete a nelíbí se mi to. Řadu RX 7000 nelze až zase tak dobře zaškatulkovat jako Nvidii. 7900 xtx je top high end stejně jako byla 6950x v předchozí generaci. Odtud dál je to ošemetné. 7900 xt by měla logicky nahrazovat 6900 xt. Problém je v tom, že mezi 6900xt a 6800 xt byl asi jen 10% rozdíl ve výkonu­/fps. Dovolil bych si tvrdit, že vzhledem k ceně, velikosti Vram, navýšení výkonu apod. 7900 xt nahrazuje jak 6900xt tak i 6800xt i přesto, že AMD později vydalo kartu 7800xt, jež je nic jiného než refresh karty 6800 xt s identický výkonem­(+­-5%­), stejnou velikostí Vram,na stejné sběrnici pouze s nižší cenovkou.
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 25.7.202410:38
Ono to totiž není jednoduché ani u té Nvidie a bylo by fér si přiznat, že to co jste napsal, cituji ­"4090 nahrazuje 3090. 4080 nahrazuje 3080, 4070 nahrazuje 3070, 4060 zase 3060­" není tak úplně pravda. U AMD jste to pochopil.
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 26.7.202411:16
Pakliže se bavíme o vývoji grafických karet, zvyšování výkonu, zvětšování Vram a jejich určení, tak z logiky věci rtx 4070 ti nemůže nahrazovat 3080. To, že tu kartu Nvidia ze začátku tak nešťastně pojmenovala, ještě neznamená, že nahrazuje 3080. 3080 12gb by dle vás nahrazoval model, jež má stejně velkou Vram na užší sběrnici, nižší propustností s výkonem vyšším než předchozí generace do 10%. Proto byla Nvidia bombardována a nucena kartu přeznačit. Víc už se k tomu nehodlám vyjadřovat.
Odpovědět0  0
Mate07 (23) | 26.7.202412:16
Nesouhlasím. A 4070Ti je v průměru o 25­/27% výkonnější ­(1080p­/1440p­).
https:­/­/technical.city­/en­/video­/GeForce­-RTX­-3080­-12­-GB­-vs­-GeForce­-RTX­-4070­-Ti
Odpovědět0  0
Elulen (75) | 26.7.202413:32
https:­/­/youtu.be­/N­-FMPbm5CNM?si=jQ1x835vTfoTl2Hw

Většina technických kanálů se shodla na tom, že rtx 4070 ti si vzhledem ke svým parametrům a výkonu nezasloužila označení 4080 12gb, byť se pohybovala v podobné cenové relaci jako rtx 3080 12gb.

Je mi jasné, že jakkoliv pádný argument v naší konverzaci je úplně irelevantní. Máte svou osobní pravdu a tu vám nikdo a nic nevyvrátí. Přeji pěkný den.
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 25.7.202416:44
Vsak je to jedno jak se to jmenuje, jde o vykonnostni segment v ramci dane generace. Cena taky nic nerika pokud se meni rozlozeni v ramci te generace. Pred nejakou dobou byval zaklad za 150, top model za litr az 12 stovek. Dnes holt zacinane na 400 a koncime na 1600. Zase ten model za 400 vykonem prekona tri generace stary model za 1500 ­(pascal titan­) a je temer stejne vykonny jako 2 generace stary kus za 1200 ­(2080ti)
Odpovědět0  0
snajprik (1637) | 24.7.20246:32
Vypočetna RTX5090 bola predstavena už 3.2024 ale pri tej vysokej poptavce, herna RTX5090 bude predstavena až 1.2025. Prv Nvidia nasýti AI trh a ked sa niečo zvyši po 10 mesiacoch dostanu aj hrači...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.